Zabawy ruchowe i ich znaczenie wychowawcze

Magdalena Musialik

 

          W procesie wychowania zabawy ruchowe stanowią najbardziej uniwersalny środek wychowawczy. Dzieci mają lepszy kontakt ze sobą, lepiej się rozumieją, same wiedzą, że mogą ustalić reguły w zabawie i muszą się im podporządkowywać. Troska o wszechstronne wychowanie dziecka, zapewnienie właściwych warunków do osiągnięcia dojrzałości fizycznej, społecznej i umysłowej, umożliwiającej podjęcie systematycznej nauki szkolnej to naczelne zadanie oddziałów przedszkolnych. Podstawowymi formami ruchu stosowanymi w pracy z dziećmi w przedszkolu są: zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, gry, zabawy i ćwiczenia terenowe, zabawy i ćwiczenia na śniegu i lodzie, zabawy i ćwiczenia w wodzie. Prawie wszystkie zabawy ruchowe zawierają w sobie część następujących podstawowych rodzajów ćwiczeń fizycznych: chodzenie, bieganie, skoki, rzuty, walkę i ćwiczenia z piłką. Zabawy ruchowe wpływają na rozwój fizyczny dziecka, wyrażający się w tym, że zabawy będąc najbardziej naturalnymi postaciami ruchów, w najlepszy sposób zaspokajają wrodzoną dzieciom potrzebę ruchu. Zabawy ruchowe odznaczają się wielką różnorodnością i swobodą  w stosowaniu ruchów, dużą możliwością przejawiania inicjatywy i twórczości w tej dziedzinie, ponieważ istniejące w tych zabawach prawidła kontrolują nie ruchy, lecz samą strukturę zabawy jako całości. To wszystko pozwala patrzeć na zabawy ruchowe jako na ważny i szeroko stosowany środek wychowawczy.

 

          Zabawy ruchowe wpływają na rozwój fizyczny dziecka, wyrażający się w tym, że zabawy będąc najbardziej naturalnymi postaciami ruchów, w najlepszy sposób zaspokajają wrodzoną dzieciom potrzebę ruchu. Rozwijają się kości i mięśnie, dzieci zyskują na wadze i wzroście. Powiększa się siła mięśni, rozwija koordynacja i zręczność ruchów. Wzmaga się wewnętrzna przemiana materii, zapotrzebowanie przez organizm na tlen zaspokajane jest w najwyższym stopniu. Dobroczynny wpływ wywierają zabawy na system nerwowy, w związku, z czym stają się one doskonałym środkiem walki z rozdrażnieniem i nerwowością dzieci.

 

        Bardzo duże znaczenie mają zabawy ruchowe dla moralnego wychowania dziecka. Trzeba zaznaczyć, że zabawy te mają zawsze społeczny charakter, w związku z tym przyzwyczajają dzieci do działalności w zespole, do pojmowania swoich obowiązków, rozwijają ducha koleżeństwa. Zabawy ruchowe wzbogacają życie dziecka, wszechstronnie wpływają na rozwój jego osobowości. Wielka ich różnorodność, jak również łatwość organizowania, wysuwa je na pierwsze miejsce w pracy z dziećmi.

 

Literatura:

Umiastowska D., Rutkowska E., Ruch w nauczaniu zintegrowanym, Szczecin, Wyd. Promocyjne „Albatros”. (2001),

Kalendarz
  • Maj
  • 7Wyjazd do Klubu Sportowego BESTFIT w Rybniku - Zamysłowie - gr. IV
  • 7Spotkanie rodziców dzieci 6-letnich o godz. 16.00 - gr.V
  • 7Wyjście do Biblioteki Publicznej w Rydułtowach - gr.III
  • 7Wyjście do Biblioteki Publicznej w Rydułtowach - gr.II
  • 8Zebranie rodziców- podsumowanie pracy w roku szkolnym 2018/19 - godz.16.30 - gr.III
  • 9Wyjazd na wycieczkę do Rud Raciborskich - gr.V
  • 10Wyjazd do Klubu Sportowego BESTFIT w Rybniku - Zamysłowie - gr. III
  • 14Zebranie z rodzicami o godz. 17.00 - gr.IV
  • 14Wyjazd na wycieczkę do Warowni Pszczyńskich Rycerzy - gr.II
  • 16Wyjazd do Klubu Sportowego BESTFIT w Rybniku - Zamysłowie - gr. II i gr. V
  • 27"Dzień Matki" o godz. 17.00 - gr.IV
  • 28Uroczystość z okazji "Dnia Matki" o godz. 17.00 - gr.V
  • 28Wyjazd do Klubu Sportowego BESTFIT w Rybniku - Zamysłowie - gr. III
  • 29"Święto Mamy" o godz. 16.30 - gr.II
  • 30Uroczystość z okazji "Święta Mamy" o godz. 16.30 - gr.III
  • 30Wyjazd do Klubu Sportowego BESTFIT w Rybniku - Zamysłowie - gr. II i gr. V
  • 31Wyjazd do Klubu Sportowego BESTFIT w Rybniku - Zamysłowie - gr. IV
Współpracujemy z:
zamknij